سلامت

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکسعنوان عکسعنوان عکسعنوان عکس
عنوان عکسعنوان عکسعنوان عکسعنوان عکس
عنوان عکسعنوان عکسعنوان عکسعنوان عکس
عنوان عکسعنوان عکسعنوان عکسعنوان عکس
عنوان عکسعنوان عکسعنوان عکسعنوان عکس

سوختگی نوعی جراحت پوستی است که در اثر عوامل مختلفی از جمله آتش و حرارت، برق، تشعشعات، مواد شیمیایی اصطکاک و غیره ایجاد می‌شود. به‌طور کلی سوختگی روی سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارد و حتی در مواردی به استخوان و عضلات شما هم آسیب جدی می‌رساند. بسته به شدت سوختگی درمان‌های مختلفی برای کاهش درد و جراحات ناشی از آن وجود دارد. برای مثال برای سوختگی‌های سطحی درمان‌های ساده خانگی وجود دارد که به راحتی در منزل قابل انجام هستند و به خوبی سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشند. در ادامه مطلب امروز با چند درمان موثر خانگی آشنا خواهید شد که در مواقع ضروری بسیار کارآمد هستند. 

 

۱- سفیده تخم‌مرغ

 

اولین درمان سوختگی که امروز با آن آشنا می‌شوید استفاده از سفیده‌ تخم‌مرغ برای سوختگی مخصوصا در ناحیه انگشتان دست یا پا است. کمک گرفتن از این ماده طبیعی در ضمن سادگی بسیار موثر خواهد بود. ابتدا محل سوختگی را زیر آب بگیرید تا از شدت سوزش و حرارت کاسته شود. سفیده‌ یک عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه با اندازه مناسب بریزید و انگشتان خود را در آن قرار دهید. اگر سایر قسمت‌های بدن‌تان دچار سوختگی شده است می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را روی گاز مخصوص پانسمان بریزید و ۴ مرتبه در روز روی محل سوختگی قرار دهید. مطمئن باشید با استفاده از این درمان تورم و التهاب ناشی از سوختگی خیلی سریع کاهش می‌یابد. 

 

۲- پیاز

 

یک پیاز بزرگ را از وسط به دو قسمت کنید و آن را در خرد‌کن یا مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود و آب یا عصاره آن خارج شود. دقت داشته باشید باید به محض برش پیاز از آن استفاده کنید چون اگر زیاد در هوای آزاد قرار بگیرد تاثیر آن در التیام جراحت سوختگی و پیشگیری از ایجاد تاول کاهش می‌یابد. برای تاثیر مثبت این شیوه درمانی باید روزانه چند نوبت از آن استفاده کنید تا تاثیر سریع و لازم را داشته باشد. 

 

۳- زرد‌چوبه

 

یکی از موثر‌ترین درمان سوختگی که نباید فراموش کنید استفاده از زرد‌چوبه است. برای استفاده از زرد‌چوبه کافی است تا مقداری پودر زرد‌چوبه را در کمی روغن کنجد یا روغن بادام زمینی بپزید و صبر کنید تا خنک شود و آن را در یک ظرف مناسب بریزید و در موارد مورد نیاز از آن استفاده کنید. اگر دچار سوختگی شده‌اید، یک تکه پنبه کوچک را به این ترکیب آغشته کنید و روی محل زخم بمالید. پس از مدت زمان کمی درد به مقدار زیادی کاهش می‌یابد و به مرور زمان اثر زخم هم از روی پوست از بین می‌رود. 

 

۴- خمیر دندان نعنایی

 

زمانی که دچار سوختگی سطحی می‌شوید استفاده از خمیر دندان به خصوص نوع نعنایی آن در کاهش درد بسیار موثر است. خوب است بدانید، نعناع باعث خنک شدن سریع محل سوختگی می‌شود. ابتدا محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید و بعد با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی آن را کاملا خشک کنید روی تمام سطح پوست آسیب دیده را با یک لایه غلیظ خمیر دندان بپوشانید.

 

۵- چای کیسه‌ای

 

اگر به موقع و به‌طور صحیح به سوختگی رسیدگی نکنید درمان سوختگی سخت‌تر می‌شود و حتی در مواردی جای زخم باقی می‌ماند. برای کاهش اثرات ناخوشایند ناشی از سوختگی در منزل می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. چای کیسه‌ای حاوی اسید تانیک است که برای کاهش درد سوختگی‌های سطحی و خنک کردن پوست گزینه بسیار مناسبی است. 

 

۶- عسل

 

مصرف عسل تنها برای سلامتی ما مفید نیست و خواص گوناگون دیگری هم دارد. این ماده طبیعی خاصیت ضد‌عفونی‌کننده دارد و برای ترمیم سریع پوست یک داروی معجزه‌گر درمان سوختگی محسوب می‌شود. برای استفاده از عسل می‌توانید آن را به‌طور مستقیم روی محل سوختگی بمالید و یا آن را به گاز مخصوص پانسمان آغشته کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. 

نکته: توجه داشته باشید در سوختگی‌های شدید، باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا با انجام درمان قوی‌تر اثرات ناشی از سوختگی کاهش و بهبود یابد.

نویسنده : سلامت بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت: 15:21

۱. حس بویایی و چشایی شما بهتر می‌شوند 

 

نیکوتین نه‌تنها سرکوب‌کننده اشتها است، بلکه خود سیگار کشیدن اجازه نمی‌دهد که شما به‌طور کامل از عطرها و طعم‌های مواد غذایی لذت ببرید. با این‌ حال، وقتی که شما عادت سیگار کشیدن را ترک کنید، حس چشایی و بویایی‌تان هم تغییر می‌کند و رو به بهبودی می‌رود. 

به‌گفته متخصصان، حس چشایی عمیقا با قابلیت تشخیص دادن ترک سیگار عطرهای مختلف ارتباط دارد. از طرف دیگر، زبان انسان نیز فقط قادر است پنج طعم اصلی و پایه را تشخیص بدهد. بنابراین، هرچه عطرها و بوهای غذا پیچیده‌تر می‌شوند،‌ بیشتر از طریق بویایی درک می‌گردند. با این‌ حال، دود سیگار به پوشش داخلی بینی و جوانه‌های چشایی در دهان آسیب می‌رساند و درنتیجه قابلیت دریافت طعم‌ها و عطرهای پیچیده‌تر را ناممکن می‌کند. 

البته خبر خوب این است که وقتی سیگار کشیدن را ترک می‌کنید، قوای چشایی و بویایی هم سریعا بهبود می‌یابند. پس یکی از اولین حالت‌هایی که بلافاصله پس از ترک سیگار احساس خواهید کرد،‌ همین دریافت بهتر طعم‌ها و عطرها است. 

 

۲. احساس می‌کنید که انرژی بیشتری دارید 

 

اگر بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید، مشخص کردن علت دقیق این حالت می‌تواند کار سختی باشد. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند احساس خستگی را در بسیاری از افراد بیشتر کند، درحالی که ترک سیگار نیز سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. 

متخصصان می‌گویند افرادی که به سیگار کشیدن عادت می‌کنند، معمولا متوجه نمی‌شوند که این عادت چطور قابلیت بدن برای استفاده از انرژی را تحلیل می‌برد و ضعیف می‌کند. به‌علاوه، سیگار کشیدن با کاهش ظرفیت ریه‌ها برای اضافه کردن اکسیژن به خون همراه است و همچنین قابلیت ریه‌ها برای دفع کردن گازهای زائد دی‌اکسید کربن را مختل می‌کند. 

توجه داشته باشید که دود سیگار حاوی مونوکسید کربن است که قابلیت سلول‌های خونی قرمز برای انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن را مختل می‌کند. این در حالی است که اکسیژن‌رسانی صحیح برای سوختن گلوکز ضرورت دارد و مغز و عضله‌ها به‌طور خاص شدیدا به گلوکز به‌عنوان سوخت اصلی نیازمند هستند. 

سیگار کشیدن نه‌تنها اکسیژن‌رسانی را ضعیف می‌کند، بلکه وارد شدن گلوکز به بافت‌های مهم را سخت‌تر می‌سازد. بنابراین، وقتی که اکسیژن و گلوکز به‌درستی به بدن نرسد، تعجبی ندارد که افراد سیگاری با کمبود انرژی مواجه شوند. البته اگر سیگار را ترک کنید،‌ در عرض چند هفته متوجه می‌شوید که سطح انرژی در بدن‌تان رو به بهبودی می‌رود. 

 

۳. کیفیت پوست‌، ناخن و موهای‌تان بهتر می‌شود 

 

ما فقط درباره آسیب‌دیدگی موها و ناخن‌ها صحبت نمی‌کنیم، چون سیگار کشیدن می‌تواند شدیدا شانس شکل‌گیری خطوط ریز را روی پوست صورت افزایش بدهد. دلیلش این است که ترکیبات شیمیایی موجود در دود سیگار، به لایه‌های ظریف و حساس درون پوست آسیب می‌رسانند و همچنین گردش خون را در لایه‌های عمیق‌تر پوست ضعیف می‌کنند. 

با توجه به همین نکات، ترک سیگار می‌تواند اکسیژن‌رسانی به پوست را بیشتر کند و درنتیجه به روشن‌تر شدن پوست کمک برساند. پس اگر سیکار می‌کشید، به‌ جای این‌که برای خرید محصولات ضدپیری هزینه کنید، ابتدا سیگار کشیدن را کنار بگذارید. 

نویسنده : سلامت بازدید : 96 تاريخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت: 15:21

کینوا ، یکی از خوراکی‌هایی است که در سال‌های اخیر محبوبیت روبه‌رشدی داشته است و رفته‌رفته به نقاط مختلف جهان راه پیدا کرده است. با این‌ حال، بسیاری از افراد هنوز هم سوال‌های زیادی درباره کینوا دارند. یکی از مهم‌ترین سوال‌های رایج درباره کینوا این است: آیا کینوا مانند برنج و نان حاوی کربوهیدرات زیادی است؟ 

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که هر نصف فنجان از کینوا حدودا ۲۰ گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. اگر بخواهیم وضعیت کینوا را از نظر کربوهیدرات مقایسه کنیم، باید گوییم که هر نصف فنجان از برنج قهوه‌ای حاوی ۲۲ گرم کربوهیدرات و هر دو تکه از نان گندم کامل حاوی ۲۴ گرم کربوهیدرات است. 

با این‌ حال، اگرچه کینوا جزو منابع کربوهیدراتی محسوب می‌شود، اما ضرورتی ندارد که آن را از رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات حذف کنید. 

به‌گفته متخصصان، کینوا یکی از بهترین مواد غذایی برای اضافه شدن به رژیم غذایی است چون منبع خوبی برای دریافت فیبر محسوب می‌شود. وقتی که افراد تصمیم می‌گیرند براساس رژیم کم‌کربوهیدرات تغذیه کنند، پزشکان معمولا نگران این موضوع می‌شوند که آنان کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات سبوس‌دار، سبزی‌های نشاسته‌ای، لوبیا و عدس را هم کنار بگذارند. 

به‌عبارت دیگر، قبل از این‌که مواد غذایی را به‌علت میزان کربوهیدرات‌شان کنار بگذارید، به این موضوع توجه کنید که دقیقا کدام مواد مغذی در منبع مورد نظر وجود دارند. نوشابه‌های رژیمی حاوی کربوهیدرات نیستند، ‌اما قطعا در انتخاب‌های سالم نمی‌گنجند. کینوا می‌تواند کربوهیدرات به بدن برساند، اما در هر وعده مصرفی تقریبا ۳ گرم فیبر دارد که هضم را آهسته می‌کند و به پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون یا اُفت ناگهانی آن کمک می‌کند. به‌علاوه، کینوا جزو منابع مناسب برای دریافت منیزیم، فسفر، زینک و ویتامین‌ B۱، ویتامین B۲ و ویتامین B۶ است. 

پس اگر به‌ خاطر پیروی از برنامه کاهش وزن یا مبتلا بودن به مشکلاتی مانند بیماری دیابت، باید کربوهیدرات دریافتی را کنترل کنید، از کینوا به‌عنوان جایگزینی برای دیگر منابع کربوهیدراتی کمک بگیرید. درواقع،‌ کینوا را می‌توان جایگزین سالم و کم‌کربوهیدراتی برای دیگر منابع کربوهیدراتی مانند برنج سفید تلقی کرد. 

این‌که دقیقا چه میزان از کینوا را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، به شرایط شما و منظورتان از رژیم کم‌کربوهیدرات بستگی دارد. بعضی از افرادی که رژیم کم‌کربوهیدرات دارند، می‌توانند ۳۵ تا ۴۰ درصد از کل کالری‌های روزانه را با کربوهیدرات‌ها تامین کنند که تقریبا برابر است با ۱۷۵ تا ۲۰۰ گرم در روز. با این‌ حال، بعضی از افراد هم فقط مجاز هستند که روزانه ۵۰ گرم کربوهیدرات دریافت کنند. بنابراین، شما ابتدا باید با پزشکان متخصص تغذیه درباره میزان کربوهیدرات مجاز برای خودتان مشورت بگیرید و بعد برای تامین آن از منابع کربوهیدراتی سالم مانند کینوا استفاده کنید. 

نویسنده : سلامت بازدید : 165 تاريخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت: 15:20

۱. ریفلاکس اسید 

 

بیماری ریفلاکس اسید باعث می‌شود که محتوای درون معده به مری بازگردانده شود. این حالت معمولا باعث سوزش سر معده می‌شود، اما در بعضی از موارد، می‌تواند سرفه مداوم و خس‌خس سینه ایجاد کند. به‌ گفته متخصصان، ترکیبات اسیدی که باید در معده باقی بمانند، در این حالت به مری برمی‌گردند و مانند عامل محرکی برای سرفه عمل می‌کنند. 

 

۲. تشدید آلرژی 

 

وجود عناصر محرک در هوای بهار یا پاییز، باعث می‌شود که بعضی از افراد علائم آلرژی فصلی را تجربه کنند. اگر علائم آلرژی شما شدیدتر از همیشه باشد یا نسبت به داروهای رایج واکنشی نشان ندهد، آلرژی شما وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده است و به درمان‌های متفاوتی نیاز پیدا کرده‌اید. پزشکان در این موارد می‌توانند استروئیدهای استنشاقی را برای کنترل حالت‌های شما تجویز کنند و سرفه مداوم را از بین ببرند. 

 

۳. عفونت‌ها 

 

اگر فکر می‌کنید که دوره فعالیت ویروس در بدن‌تان به پایان رسیده است، اما سرفه شما اصلا بهتر نشده، احتمالا به عفونت مبتلا شده‌اید. بعضی از افرادی که با مشکل سرفه یا آبزیزش بینی مواجه می‌شوند و بعضا خلط سبز هم دارند، معمولا به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شده‌اند. در صورتی که شما هم چنین شرایطی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم را برای شما تجویز کند. 

 

۴. سرفه‌های پس از دوره ویروس 

 

پس از دوره فعالیت ویروس،‌ بعضی از افراد به سرفه‌هایی مبتلا می‌شوند که مداوم هستند، چون مسیر تنفسی‌شان بیش از حد نسبت به ویروس واکنش نشان می‌دهد. درواقع، بافت عضلانی‌ نرمی که در مسیر تنفسی وجود دارد، از حالت عادی خودش خارج می‌شود و ترشحات داخلی بدن را در نقاط اشتباه گیر می‌اندازد. متخصصان می‌گویند که هر فردی پس از پایان دوره ابتلا به بیماری‌های تنفسی شدید، احتمال دارد به سرفه‌های مداوم مبتلا شود. 

 

۵. مهارکننده‌های ACE 

 

مصرف مهار‌کننده‌های ACE برای کنترل فشار خون بالا می‌تواند باعث شکل‌گیری سرفه شود، زیرا این داروها مسیرهای هیستامین‌ها را مختل می‌کنند و باعث ملتهب شدن مسیر تنفسی در بعضی از افراد می‌شوند. حتی اگر برای دوره کوتاهی از مهارکننده‌های ACE استفاده کرده‌اید، حتما این مساله را به پزشک اطلاع بدهید. احتمال دارد که شما بلافاصله پس از شروع استفاده از این داروها با مشکل سرفه مداوم مواجه شوید،‌ اما گاهی اوقات هم این مشکل پس از چند ماه شروع می‌شود. 

 

۶. مسدودکننده‌های بتا 

 

فقط قلب شما نیست که گیرنده‌های بتا دارد، بلکه مسیر تنفسی هم دارای همین گیرنده‌ها است. اگر گیرنده‌های بتا به‌واسطه مسدود‌کننده‌های بتا فعال شوند، ریه‌ها حالت انقباضی پیدا می‌کنند و درنتیجه حالت سرفه به‌ وجود می‌آید. اگر از چنین داروهایی استفاده می‌کنید، حتما مشکل سرفه را به پزشک اطلاع بدهید. 

 

۷. کیفیت نامطلوب هوا 

 

سرفه‌های مداوم، شایع‌ترین علامت در افرادی است که در شهرها یا محیط‌های دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند. با این‌ حال، کار کردن در فضاهای اداری قدیمی هم می‌تواند به اندازه هوای آلوده برای ریه‌ها محرک باشد. متخصصان می‌گویند گاهی اوقات افرادی که در محیط‌های قدیمی و کثیف کار می‌کنند، با سرفه‌های آلرژیک و حتی عفونی مواجه می‌شوند

 

۸. زخم ریه 

 

طبق گزارش National Institutes of Health، حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، به فیبروز ریوی هم مبتلا هستند. فیبروز ریوی، نوعی بیماری ریوی است که نوعی زخم در بافت ریه ایجاد می‌کند. آرتریت روماتوئید، نوعی بیماری سیستمیک بافت همبند است که می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و منجر به سرفه مداوم شود. درواقع، سرفه می‌تواند تنها علامت اولیه ابتلا به فیبروز ریوی باشد. 

 

۹. اختلال در سیستم عصبی 

 

در موارد نادری که هیچ دلیل روشنی ندارند،‌ عصب‌ها می‌توانند اطلاعات اشتباهی را به ریه‌ها بفرستند و مانند عامل محرک برای سرفه عمل کنند. درواقع، نوعی گیجی و آشفتگی در ساختار عصب‌ها و سیستم عصبی به‌ وجود می‌آید که سرفه‌های مداوم را ایجاد می‌کند. 

نویسنده : سلامت بازدید : 161 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 14:20

۱. با استفاده از سرکه

 

الف. یک کاسه مخصوص مایکروفر را تا نیمه آب بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید.

ب. ظرف را داخل مایکروفر قرار دهید.

پ. مایکروفر را به مدت ۵ دقیقه روشن کنید. اگر قدرت مایکروفر بالا است زمان کمتری به آن بدهید. بخار ناشی از این مایع، لکه‌ها و کثیفی‌ها را خیس می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر تمیز شوند.

ج. شیشه کف مایکروفر را خارج کنید و به کمک یک دستمال تمیز تمام سطح داخلی را تمیز کنید.

چ. شیشه را مانند طرف بشویید یا اگر عجله ندارید، می‌توانید داخل ماشین ظرفشویی بگذارید. 

 

۲. با استفاده از لیمو ترش

 

الف. یک لیمو ترش را برش زده و دو نیم کنید. یک قاشق آب داخل یک بشقاب مخصوص مایکروفر ریخته . لیموها را از سمت برش خورده بر روی آن بگذارید.

ب. بشقاب را داخل مایکروفر گذاشته و به مدت یک دقیقه روشن کنید. اجازه دهید داخل مایکروفر بخار کند.

پ. داخل مایکروفر را به کمک یک دستمال تمیز پاک کنید.

 

۳. تمیز کردن مایکروفر با استفاده از مایع ظرفشویی

 

الف. درون یک کاسه آب گرم، به اندازه کافی مایع ظرفشویی بریزید.

ب. کاسه را به مدت یک دقیقه در داخل مایکروفر قرار دهید.

پ. کاسه را خارج کرده و به کمک یک اسکاچ نرم داخل مایکروفر را تمیز کنید.

ج. اگر بخواهید به منظور از بین بردن بوی مایکروفر می‌توانید به این ترکیب، کمی جوش شیرین نیز اضافه کنید.

 

۴. با استفاده از مایع شیشه‌شوی

 

الف. دو سوم از ظرفی را با مایع شیشه‌شوی و یک سوم از آب گرم پُر کنید. از این محلول هم برای تمیز کردن داخل مایکروفر و هم بیرون آن می‌توانید استفاده کنید. 

ب. اسفنجی را در این محلول خیس کنید و به کمک آن سطح داخلی مایکروفر را کاملا تمیز کنید. سینی کف مایکروفر را خارج کرده و بشویید. زمانی که در حال تمیز کردن مایکروفر هستید، مطمئن شوید که آن را از برق کشیده باشید. لکه‌های قدیمی و سخت را چند دقیقه با مایع بخیسانید. سقف مایکروفر را فراموش نکنید زیرا معمولا مواد غذایی به سقف مایکروفر می‌چسبند.

پ. پس از تمیز کردن داخل مایکروفر، پارچه تمیزی را با مایع آغشته کنید و بیرون دستگاه را نیز تمیز کنید سپس با پارچه‌ای خشک، آن را خشک کنید تا لک باقی نماند. اگر لکه‌ای باقی ماند، کمی روغن زیتون بر روی آن بمالید و اجازه دهیه بماند. باید مراقب دستکال یا ایکاچی که برای تمیز کردن داخل مایکروفر استفاده می‌کنید باشید اگر تکه‌ای از پارچه درون مایکروفر باقی بماند می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

ج. پس از تمیز کردن مایکروفر را باز بگذارید و اجازه دهید خشک شود. اگر می‌بینید که هنوز بوی مایع شیشه‌شوی از داخل مایکروفر می‌آید، با دستمال خیس دوباره داخل مایکروفر را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. 

نویسنده : سلامت بازدید : 176 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 14:20

به عنوان یک خانم، مطمئنا شما تمایل دارید تا همیشه جوان بمانید و تاثیرات گذر زمان را بر روی چهره خود تا حد امکان کاهش دهید. احتمالا خودتان به خوبی می دانید که کلاژن مسئول روند پیری است. برای کند و کنترل کردن روند پیری، شما نیازمند تمرکز بیشتر روی رژیم غذایی و خوراکی‌هایی که می‌خورید هستید تا میزان تولید کلاژن را تا حد امکان بالا ببرید. در ادامه مطلب امروز با بهترین خوراکی‌هایی آشنا خواهید شد که در کلاژن‌سازی پوست بیشتر بدن شما نقش پر‌رنگ و بسیار مفیدی خواهند داشت.

 

۱- محصولات سویا

 

محصولات سویا حاوی جنیستئین هستند. این عنصر مفید موجود در سویا باعث تولید کلاژن با کیفیت بالا می‌شود و از تاثیرات منفی آنزیم‌های موثر در پیری سلول‌های پوست بدن به طرز چشم‌گیری جلوگیری می‌کند. به غیر از محصولات سویا، بعضی از فرآورده‌های گوشتی هم حاوی این عنصر هستند. پس توصیه می‌شود به منظور افزایش میزان تولید کلاژن بدن خوراکی‌هایی مصرف کنید که حاوی جنیستئین هستند تا بدین شکل به طرز چشمگیری روند پیری پوست را کاهش دهید.

 

۲- سبزیجات برگ سبز تیره

 

چطور با خوردن سبزیجات میزان کلاژن‌سازی را بالا ببریم؟ سبزیجات برگ سبز تیره بهترین گزینه پیش روی شما هستند. خوشبختانه سبزیجات برگ سبز بسیار زیادی برای تامین میزان کلاژن لازم برای پوست ما وجود دارند برای مثال، کلم، کلم‌پیچ و اسفناج. برای کلاژن‌سازی بیشتر برای سلامت و جوانی پوست‌تان کافی است تا این دسته از سبزیجات را به وعده‌های غذایی که می‌خورید اضافه کنید. این نوع سبزیجات حاوی مقدار زیادی لوتئین هم هستند. لوتئین یک نوع آنتی‌اکسیدان عالی برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست‌تان است که به انعطاف‌پذیری آن کمک زیادی می‌کند. مصرف سبزیجات برگ سبز تیره برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های روی آن هم بسیار مفید است.  

 

۳- میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ

 

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات قرمز‌رنگ مثل چغندر (لبو)، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز، هویج، سیب‌زمینی شیرین و غیره منابع بسیار مفیدی برای تولید و تامین کلاژن هستند. این خوراکی‌ها سرشار از لیکوپن هستند که مانند یک آنتی‌اکسیدان مفید در کلاژن‌سازی پوست موثر است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف خوراکی‌های قرمز‌رنگ به تشکیل یک لایه محافظ در زیر پوست شما کمک می‌کند تا در رفع تاثیرات منفی تشعشعات خورشیدی (UV) موثر باشند.

 

۴- شکلات

 

محققین آلمانی دریافته‌اند که شکلات و کاکائو سرشار از ترکیبات مفیدی هستند که با افزایش جریان خون از پوست شما در مقابل مضرات پرتوهای UV که در پیری زود‌رس پوست موثر هستند حفاظت می‌کند. لازم است به خاطر داشته باشید که تنها شکلات تلخ و یا تیره حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی است که برای حفظ سلامت پوست‌تان بسیار مفید است.

 

۵- دانه کتان

 

تخم‌کتان یک منبع بسیار مغذی برای تامین امگا۳ لازم برای بدن است. با خوردن روزانه مقداری تخم‌کتان به کاهش چین و چروک‌های روی پوست کمک زیادی خواهید کرد. برای گرفتن بهترین نتیجه کافی است تا مقداری تخم‌کتان را با سرکه بالزامیک مخلوط کنید و به عنوان چاشنی به سالاد اضافه کنید. خوردن این نوع سالاد به کلاژن‌سازی طبیعی پوست‌تان کمک می‌کند.

 

۶- بوقلمون

 

بوقلمون سرشار از کارنوزین است. این پروتئین به کاهش روند پیری پوست و حتی زوال عقل کمک شایانی می‌کند تا تاثیرات پیری دیرتر ظاهر شوند. به همین منظور سعی کنید تا حد امکان مصرف بوقلمون را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. برای داشتن یک بدن سالم از خوراکی‌هایی استفاده کنید که سلامت کلی بدن شما را تامین می‌کنند و با تولید کلاژن از پیری زودرس آن پیشگیری می‌کنند. 

 

۷- آلو سیاه

 

آخرین توصیه امروز ما برای شما مصرف آلو سیاه است. به‌طور کلی یکی از اصلی‌ترین دلایل پیری پوست تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد روی پوست شما است که با از بین بردن بافت‌های سالم پوست باعث ایجاد چین و چروک‌ها و در یک کلام پیری می‌شوند. برای کاهش این تاثیرات منفی باید تا می‌توانید خوراکی‌هایی مصرف کنید که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. در میان خوراکی‌هایی که هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید باشند و هم به کلاژن‌سازی پوست بدن کمک کند آلو سیاه یکی از بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها است. آلو ‌سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و پوست شما را جوان و با طراوت نگه می‌دارند. سعی کنید روزانه ۵ عدد آلو‌ سیاه میل کنید تا خودتان شاهد تاثیرات مثبت آن در کاهش روند پیری و سلامت بیشتر پوست‌تان باشید.

نویسنده : سلامت بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 14:19

مدیر گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۳۰ درصد مردم در ایران دچار انواع اختلالات خواب بوده یا آن را تجربه‌ کرده‌اند، گفت: در صورتی که اختلالات خواب در کیفیت زندگی روزمره خدشه وارد کند، نیاز به درمان دارد.

 

محمد نامی دوشنبه ۱۴ اسفند در یک کنفرانس خبری که پیرامون روز جهانی خواب و اختلالات ناشی از آن برگزار شد، بیان کرد: به همان میزان که خواب و موضوع سلامت آن اهمیت دارد، اختلالات خوابی بین افراد مغفول مانده است.

وی افزود: ممکن است در مراجعه به پزشک ریشه این موضوع در ناکارآمدی و اختلالات خوابی تشخیص داده شود که در صورت عدم درمان کارکردهای حافظه، کنترل هیجان، تصمیم‌گیری و قضاوت، گفتار و ...دچار مشکل خواهند شد.

 

مدیر گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه گاهی ممکن است اختلال خواب در قالب یک نوع اختلال یا ترکیبی از اختلال‌های موجود خوابی بروز کند که درمان‌های دارویی لزوما راه رفع آن نیست، رویکردهای فن‌آورانه، درمان‌های مبتنی بر کمک تنفسی موقع خواب، بهره‌مندی از تکنولوژی عصبی در قالب تحریک الکتریکی خواب و رویکردهای شناختی و رفتاری را از راهکارهای رفع این مهم عنوان کرد.

نامی با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد از ایرانیان براساس استانداردهای جهانی دچار اختلال جدی هستند که شایع‌ترین نوع آن اختلالات کم‌خوابی، بدخوابی و مشکلات تنفسی است، گفت: اختلال خواب در کودکان ایرانی شایع‌تر دیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در افراد مسن اختلال خواب مشخصات ویژه‌ای پیدا می‌کند که شایع‌ترین نوع آن بروز آلزایمراست. در زنان نیز به دلیل تغییرات هورمونی اختلالات خوابی مانند دوران بارداری متفاوت است .

دبیر انجمن علوم اعصاب ایران شعبه استان فارس با اشاره به اینکه بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، پرفشاری خون و سرطان بر پایه اختلال خوابی مشاهده شده، گفت: داور درمانی راهکار مطلوبی برای درمان اختلالات خوابی نیست بلکه باید رویکردهای غیرداوریی مورد استفاده قرار داد.

نامی از راه‌اندازی کارگروه مطالعات در زمینه اختلالات خواب توسط انجمن علوم اعصاب استان فارس با حضور کارشناسان فن‌آور خبر داد و گفت : آزمایشگاه اختلالات خوابی با همکاری گروه علوم اعصاب و ریه دانشگاه علوم پزشکی از ۵ سال پیش تاکنون موفقیت‌های خوبی را در بیمارستان نمازی کسب کرده که پس از ارزیابی‌های اولیه درمان های تشخیصی به اعضای تیم چند تخصصی دانشگاه ارجاع داده می‌شوند. تعدادی از مراکز غیر دولتی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به مرکز تشخیص و درمان اختلال خواب در سطح شهر کرده‌اند.

 

مدیر گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: هر ساله ۲۵ اسفندماه ویژه برنامه‌هایی همزمان با روز جهانی خواب برگزار می‌شود که در ایران به دلیل نزدیکی با ایام نوروز ۱۴ اسفندماه برگزار می‌شود که امسال نیز سمینارهای کوتاهی در حال اجراست و معرفی کتاب و پخش فیلم اتمام بخش آن خواهد بود.

نامی با تاکید بر این نکته که برای توسعه و گسترش دانش عمومی در خصوص خواب و اختلالات خواب  برنامه‌های مدونی باید دنبال شود، گفت: افرادی که دچار اختلال خواب هستند می‌توانند برای ارزیابی اولیه به بخش تشخیص و اختلالات خواب درمانگاه مطهری یا برای ارزیابی‌های تخصصی به دانشکده علوم فن‌آوری‌های نوین پزشکی مراجعه کنند.

نویسنده : سلامت بازدید : 107 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 12:15

این روزها که خیلی از افراد به دنبال پیدا کردن راه‌های مختلفی برای رفع مشکلات ظاهری خود و برجسته‌سازی برخی اندام‌ها مانند گونه‌ها، لب‌ها، سینه یا باسن هستند، علاوه بر روش‌های متفاوت جراحی که از سوی جراحان پلاستیک یا متخصصان پوست پیشنهاد می‌شوند، روش‌های سنتی هم پا پس نکشیده‌اند و سعی دارند راهی برای خودشان در بین درمان‌های مدرن باز کنند. 

یکی از این روش‌های سنتی که در طول ماه‌های اخیر سر و صدای زیادی هم به پا کرده است، استفاده از روغن خراطین برای افزایش بافت عضلات است. اگر اهل استفاده از محصولات عطاری‌ها باشید، حتما تاکنون با آگهی‌های مختلف و ریز و درشتی درباره تاثیر استفاده از روغن خراطین برای رفع لاغری‌های موضعی مواجه شده‌اید. فروشندگان این محصولات، مدعی هستند که با استفاده از چنین روغنی می‌توان به سادگی کار حجم‌دهی به عضلات را انجام داد. به همین دلیل هم گفتگویی با دکتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص عفونی و طب سنتی انجام دادیم تا درباره دست و غلط ادعاهای مختلف درباره روغن خراطین بیشتر بدانیم.  

 

آیا روغن خراطین، آنقدری که ادعا می‌کنند در حجم‌دهی به عضلات موثر است؟

 

ببینید! ما منکر خاصیت حجم‌دهی و رشد بافت عضلات با استفاده از روغن خراطین نمی‌شویم اما این را هم می‌گوییم که مصرف این روغن و افزایش حجم عضلات ناشی از آن، واقعا به اندازه‌ای که ادعا می‌شود نیست. درواقع احساس می‌کنیم که قدری درباره خواص این روغن، اغراق شده است و این همه معجزه‌ای که مردم توقع دارند براساس ادعای تبلیغات، توسط روغن خراطین رخ دهد، عملی نیست.

 

اصلا قدرت اثر روغن خراطین به چه صورت است و چرا همین مقدار محدود از افزایش حجم عضلات با مصرف آن ایجاد می‌شود؟

 

در طبیعت، هر چیزی دارای مزاج خاصی است. روغن خراطین هم مانند سایر مواد، مزاج مخصوص به خود که همان گرم و تر باشد را دارد. از نظر طب سنتی، تمام مواد دارای مزاج تر (چه گرم و تر و چه سرد و تر)، خاصیت چاق‌کنندگی دارند. مثال ساده‌تر اینکه اگر ما بخواهیم فرد لاغری را براساس آموزه‌های طب سنتی چاق کنیم، مصرف خوراکی‌هایی با طبع مرطوب مانند عسل، انجیر، شیره انگور یا حتی کاسنی را به او پیشنهاد می‌دهیم تا رطوبت موجود در این مواد، به افزایش وزن او کمک کند. روغن خراطین هم دقیقا به دلیل همین مرطوب بودن مزاجش می‌تواند تا حد محدودی منجر به افزایش حجم در قسمت‌های مختلف بدن شود.  

 

نحوه استفاده از این روغن به منظور حجم‌دهی در بدن به چه صورت است؟

 

روغن خراطین ، محصولی برای استفاده موضعی است و نه خوراکی. نحوه استفاده از آن هم به این صورت است که ابتدا باید محدوده مورد نظر را با یک دستمال کمی زبر، مقداری ماساژ دهید تا خون‌رسانی به بافت عضلات آن قسمت از بدن بیشتر شود. سپس مقدار محدودی از روغن خراطین را روی آن بخش از بدن ماساژ دهید تا جذب مناسبی صورت گیرد. اگر قرار است از این روغن برای افزایش حجم بافت سینه استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف زیر نظر متخصص طب سنتی در آن قسمت از بدن بادکش انجام دهید تا با افزایش خونرسانی، بهترین نتیجه را بگیرید. البته بازهم تاکید می کنم که نباید توقع معجزه از این روغن داشته باشید. 

 

نتیجه با یک بار مصرف حاصل می‌شود؟

 

به هیچ عنوان. برای رسیدن به هدف، باید حداقل ۴۰ روز از شروع مصرف روغن خراطین بگذرد تا نشانه‌هایی از رشد بافت را مشاهده کنید. حدود ۳ تا ۶ ماه هم طول می‌کشد که اثر استفاده از این روغن تکمیل شود. 

 

آیا اثر استفاده از این روغن موقتی است؟

 

خیر. همان اثر محدودی هم که روغن خراطین بر رشد عضلات مورد نظر دارد، دائمی خواهد بود زیرا ما با رشد بافت مواجه هستیم و از بین رفتن اثر این رشد به چاق و لاغر شدن عمومی خود فرد بستگی دارد. 

 

به نظر شما هر فردی می‌تواند بدون دغدغه از این روغن برای حجم دادن به گونه‌ها، لب‌ها، باسن یا سینه استفاده کند یا ممکن است عوارضی در اثر مصرف این محصول برای ما ایجاد شود؟

 

استفاده خودسرانه، بیجا و بی‌رویه از هیچ محصولی به هیچ عنوان و به هیچ فردی توصیه نمی‌شود. اگر فردی بدون اینکه نیاز به افزایش حجم در قسمتی از بافت بدن خود داشته باشد، اقدام به مصرف روغن خراطین کند، ممکن است از آن طرف بام بیفتد و دچار چاقی‌های موضعی شود. از طرف دیگر، ممکن است برخی از افراد، به خصوص آنهایی که خودشان طبع گرمی دارند، با استفاده از این روغن دچار جوش یا التهاب‌های پوستی شوند. عارضه دیگر برای افرادی با پوست‌های حساس، حساسیت دادن به این روغن است که در صورت بروز هرگونه واکنش پوستی، باید مصرف روغن خراطین را بلافاصله قطع کرد. در نهایت، عارضه‌ای که نباید از کنار آن گذشت، ایجاد نافرمی در بافت عضلات است. مثلا ممکن است گونه راست شما به اندازه گونه چپ‌تان به این روغن جواب ندهد و با استفاده از آن، دچار عدم تقاون در صورت‌تان شوید. به دلیل تمام این موارد ذکرشده، ما نمی‌توانیم مصرف روغن خراطین را به صورت خودسرانه به همه افرا پیشنهاد کنیم. 

نویسنده : سلامت بازدید : 92 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 12:14

ابتدا باید بگوییم که کمتر از یک درصد از کل جمعیت جهان به سرطان مغز مبتلا هستند، ولی تومورهای مغزی معمولا با علائم بسیار محدودی همراه می‌شوند و همین علائم هم بیشتر خودشان را به‌صورت مشکلات روزمره مانند سردرد و خستگی نشان می‌دهند. با این‌ حال،‌ آشنایی داشتن با علائم سرطان مغز می‌تواند به شما در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند. 

 

۱. سردردهای مداوم 

 

حتی پزشکان نیز به‌سختی می‌توانند تفاوت میان سردردهای ناشی از تومورهای مغزی و سردردهای دیگر را تشخیص بدهند. اما بهترین شاخص برای برای تشخیص سردردهای ناشی از تومورهای مغزی، سردردهای روزانه و جدیدی هستند که انگاری از بین نمی‌روند. این سردردها به مرور زمان بدتر می‌شوند و معمولا هم صبح‌ها پس از بیدار شدن خودشان را نشان می‌دهند؛ یعنی زمانی که فشار درون‌جمجمه‌ای به‌ علت دراز کشیدن برای مدت طولانی افزایش یافته است. 

این دردها، صرف نظر از اندازه یا سرعت رشد تومور، می‌توانند متغیر باشند. به‌ گفته متخصصان، «یک تومور کوچک اما سریع‌رشد می‌تواند باعث به‌ وجود آمدن سردردهای شدید به اندازه یک تومور بزرگ اما آهسته‌رشد شود». با این‌ حال، صرفا با مشاهده هیچ سردرد خاصی نمی‌توان سرطان مغز را تشخیص داد. کلید اصلی در تشخیص این سردردها، وجود سردردهای تازه‌ای است که مداوم هستند و به هیچ نوع درمانی هم واکنش مثبت نشان نمی‌دهند. 

 

۲. از دست دادن نسبی بینایی 

 

بیمارانی که این علامت خاص را تجربه می‌کنند، شاید اصلا متوجه آن نشوند. آنان معمولا به‌ وجود آمدن تغییر در کیفیت بینایی خودشان را احساس نمی‌کنند، تا زمانی که دیگر دایره دیدشان به‌طور قابل توجهی محدود شود و نتوانند نیمی از بدن خودشان را ببینند.سرطان مغز  به‌ گفته متخصصان، «این علامت خاص یا اختلال بینایی محیطی، bitemporal hemianopsia نام دارد. پزشکان معمولا این علامت را در موارد ابتلا به تومورهای هیپوفیز مشاهده می‌کنند، چون این تومورها کیاسمای اپتیک (optic chiasm) را تحت فشار قرار می‌دهند. 

 

۳. ضعف و بی‌حالی 

 

قشر حرکتی مغز (motor cortex)، حرکات عضلانی را در سراسر بدن شروع می‌کند و همچنین کنترل آن‌ها را بر عهد دارد. قشر حرکتی سمت راست مغز، قسمت چپ بدن را کنترل می‌کند و قشر حرکتی سمت چپ مغز نیز سمت راست بدن را. اگر هر گونه توموری در طول این مسیر وجود داشته باشد، این سیگنال‌ها کاملا مختل می‌شوند و درنتیجه عملکرد طبیعی بدن آشفته می‌شود. اگر به تومور مغزی مبتلا باشید، ممکن است که هیچ دردی در اندام‌های بدن احساس نکنید، اما پاها یا بازوهای راست و چپ بدن‌تان احتمالا به درخواست همیشگی شما پاسخ صحیح نمی‌دهند. به‌ علاوه، حساس ضعف در پاها می‌تواند از علائم کمبود ویتامین D هم باشد. 

 

۴. اختلال در ساختن کلمات 

 

یکی دیگر از علائم ابتلا به سرطان مغز ، داشتن لکنت زبان است. به‌گفته متخصصان، داشتن مشکلات زبانی مانند لکنت زبان، اختلال در نامیدن اشیا یا درک کردن آن‌چه دیگران می‌گویند، از علائم کلیدی وجود تومور در لوب‌های پیشانی یا تمپورال است. این بخش‌های از مغز با عملکرد حرکتی گفتار و درک زبان مرتبط هستند. به‌طور کلی،‌ دو مرکز گفتار در مغز وجود دارند که در قسمت چپ مغز مستقر شده‌اند. مرکز Weicke که درک و فهم گفتار را برای ما فراهم می‌کند و مرکز Broca که عضله‌های صداساز را فعال می‌کند». درواقع، وقتی که توموری در مغز وجود داشته باشد، هر دوی این قابلیت‌ها مختل می‌شوند. 

نویسنده : سلامت بازدید : 112 تاريخ : يکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت: 12:14

۱. خشکی واژن 

 

دلیل: خشکی واژن می‌تواند از تغییرات هورمونی خاصی نشات بگیرد که در هنگام شیردهی یا یائسگی به‌ وجود می‌آیند. طبق مطالعه‌ای که در مجله Menopause منتشر شده است، نیمی از زنان یائسه خشکی واژن اختلال جنسی زنان  را تجربه می‌کنند. 

اقدامات قابل انجام: شما می‌توانید از روان‌کننده‌های بدون نسخه قبل از رابطه جنسی یا در حین آن استفاده کنید. همچنین مرطوب‌کننده‌های واژینال نیز در دسترس شما هستند. به‌ گفته متخصصان، روان‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های واژینال را می‌توان در کنار هم استفاده کرد. با این‌ حال، اگر بدن کمک‌های بیشتر نیاز داشتید، حتما نزدک پزشک بروید و مشکل را با او در میان بگذارید. امروزه پزشکان می‌توانند قرص‌های خوراکی غیراستروژنی را تجویز کنند تا خشکی واژن و احساس درد ناشی از یائسگی را کاهش بدهند. 

 

۲. کمبود میل جنسی

 

دلیل: همان‌طور که هورمون‌ها در سال‌های یائسگی کمتر می‌شوند،‌ میل جنسی هم می‌تواند کاهش پیدا کند. با این‌ حال، کمبود میل جنسی فقط برای زنان مسن‌تر نیست. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که نیمی از زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله نیز با کمبود میل جنسی مواجه می‌شوند. 

به‌علاوه، این مشکل می‌تواند از بیماری‌های مختلف مانند بیماری دیابت و پایین بودن فشار خون نشات بگیرد. اختلال‌های روان‌شناختی مانند افسردگی یا مشکل داشتن با همسر نیز به‌راحتی می‌توانند میل جنسی را از بین ببرند. براساس گزارش The Joual of Sexual Medicine، بعضی از داروها مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین داروهای هورمونی ضدبارداری هم می‌توانند میل جنسی را ضعیف کنند. 

اقدامات قابل انجام: هیچ راه‌حل سریع و قطعی‌ای برای بالا بردن میل جنسی وجود ندارد. پس بهتر است که نزد پزشک بروید. اختلال جنسی زنان اگر مشکل به مسائل روان‌شناختی یا عاطفی مربوط باشد، پزشک می‌تواند شما را به درمانگران مختلف ارجاع بدهد. این درمانگران می‌توانند از طریق ایجاد تغییرات در الگوهای سبک زندگی، به زوج‌ها در زمینه افزایش کیفیت روابط جنسی کمک کنند. 

 

۳. رابطه جنسی همراه با درد 

 

دلیل: طبق گزارش The Joual of Sexual Medicine، ۳۰ درصد از زنان درحین رابطه جنسی درد را تجربه می‌کنند. درد می‌تواند به‌علت خشکی واژن ایجاد شود یا نشانه مشکلات مختلف مانند کیست تخمدان یا اندومتریوز باشد. رابطه جنسی دردناک همچنین می‌تواند به مشکل واژینیسموس (vaginismus) ربط داشته باشد که واژن در آن ناخواسته تنگ‌تر می‌شود. 

اقدامات قابل انجام: برای تشخیص مشکلات نام‌برده حتما باید نزد پزشک بروید. اگر مشکل شما به هیچ کدام از این موارد ارتباط نداشته باشد، پزشک می‌تواند فیزیوتراپی، استفاده از دارو یا حتی جراحی را برای رفع مشکل شما در نظر بگیرد. توجه داشته باشید که اولین درمان همیشه به نتیجه نمی‌رسد و گاهی اوقات باید چندین مورد از شیوه‌های درمانی را تا رسیدن به نتیجه مثبت امتحان کرد. 

 

۴. مشکلات مربوط به برانگیختگی 

 

دلیل: ناتوانی در تحریک‌پذیری یا برانگیختگی جنسی یا اختلال جنسی زنان ،‌ دلایل مختلفی دارد، مانند عدم تحریک کافی یا اضطراب. خود مشکلاتی مانند خشکی واژن یا درد درحین رابطه جنسی نیز می‌توانند برانگیختگی جنسی را سخت‌تر کنند. تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا مشکلات مربوط به همسر (مانند انزال زودرس یا اختلال نعوظ) هم می‌توانند قرار گرفتن در خلق‌وخوی مناسب را غیرممکن کنند. 

اقدامات قابل انجام: حتما برای تشخیص علت اصلی نزد پزشک بروید. روان‌درمانی، مصرف دارو یا درمان‌های مربوط به همسر، همگی گزینه‌هایی هستند که می‌توانند وضعیت شما را بهتر کنند. 

نویسنده : سلامت بازدید : 121 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 12:26

دکتر مهدی خداپرست، فوق تخصص قرنیه و بیماری‌های چشم بر لزوم حفاظت از چشم‌ها تاکید کرد و گفت: «در هنگام نظافت خانه ، ممکن است مقداری ماده شوینده وارد چشم شود و یا گازهای متصاعد شده از این مواد باعث سوزش، قرمزی، التهاب و تاری دید بیماری چشمی کوتاه مدت شوند، بنابراین لازم است افراد در صورت امکان از عینک‌های ایمنی استفاده کنند.

همچنین در کنار رعایت اصول ایمنی و محافظت از چشم‌ها، در صورتی که ماده ای وارد چشم‌ها شود یا در اثر گازهای منتشره در هوا مشکلی مانند سوزش و قرمزی در چشم‌ها ایجاد شود، باید بلافاصله صورت و چشم‌ها را با آب معمولی شست و آلودگی‌ها را از روی سطح صورت، پلک‌ها و چشم‌ها دور کرد و در جریان هوای آزاد قرار گرفت و در صورت رفع نشدن مشکل بیماری های چشمی و کمردرد ، به پزشک مراجعه نمود.»

 

پیشگیری از مشکلات عضلانی و اسکلتی

 

مشکلات عضلانی و اسکلتی نیز از دیگر مواردی است که ممکن است در هنگام خانه تکانی برای برخی افراد به ویژه بانوان ایجاد شود؛ بنابراین پزشکان در این مورد نیز توصیه‌هایی دارند.

دکتر غلامعلی عکاشه‌، جراح و متخصص ارتوپدی در این مورد گفت: جابه‌جا و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری به سلامت ستون فقرات، تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات قسمت‌های مختلف بدن از جمله کمر، دست‌ها و زانوها وارد کند که گاهی حتی با جراحی نیز نمی‌توان آسیب وارده را برطرف کرد و فرد باید سال‌های باقی مانده عمر را با بیماری طی کند.

لازم است از بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین به تنهایی و بدون کمک دیگران اجتناب کرد و برای نظافت قسمت‌های خارج از دسترس، از چهارپایه یا نردبان استفاده نمود تا از کشیده شدن زیاد دست‌ها و گرفتگی عضلات و تاندون‌ها پیشگیری شود.

همچنین افراد باید برای بلند کردن و جابه‌جا کردن اجسام سنگین، از چند نفر کمک بگیرند و به جای خم کردن کمر، ابتدا نشسته و بعد جسم را بلند کنند.

کار یکنواخت و طولانی مدت سبب آسیب به سیستم عضلانی و اسکلتی بدن و کمردرد می‌شود. بنابراین باید از کارکردن به صورت مداوم و طولانی مدت پرهیز کرد و افراد در فواصل منظم استراحت کنند تا فشار کمتری به بدن وارد شود.»

رعایت نکات ایمنی در خانه‌ تکانی‌ های پایان سال، هر چند برای برخی افراد وقت گیر به نظر می‌آید، اما تعلل و تساهل در این زمینه، می‌تواند مشکلات و بیماری‌های جسمی ‌زیادی را در پی داشته باشد که ممکن است تا مدت‌ها و یا حتی سال‌ها پایدار بماند و به یک بیماری مزمن و آزاردهنده تبدیل شود.

نویسنده : سلامت بازدید : 221 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 12:25
چسب ضد بارداری و حلقه ضدبارداری ، هر دو از روش‌های هورمونی ضدبارداری هستند که مانند قرص‌های ضدبارداری، استروژن و پروژستین دارند، اما مصرف آن‌ها لازم نیست روزانه باشد. 
چسب ضدبارداری، قطعه پلاستیکی کوچکی است که روی شکم، باسن یا بازو می‌چسبانند و باید به‌صورت هفتگی جایگزین شود. حلقه ضدبارداری هم قطعه کوچک و انعطاف‌پذیری است که درون واژن قرار می‌گیرد و تا ۳ هفته باقی می‌ماند، اما یک هفته در ماه بیرون آورده می‌شود تا روند قاعدگی به‌صورت طبیعی برای شما اتفاق بیفتد. 
جنبه‌های مثبت:‌ هم چسب و هم حلقه ضدبارداری، شیوه‌های کنترل بارداری‌ای هستند که همه مزایای قرص‌های ترکیبی را دارند. به‌علاوه، حلقه ضدبارداری می‌تواند به‌طور مداوم استفاده شود تا دوره‌های قاعدگی را به تعویق بیندازد.  چسب ضدبارداری نیز مانند قرص‌های ضدبارداری در ۹۱ درصد از موارد موثر هستند و اگر دقیقا طبق دستورالعمل به‌ کار گرفته شوند، حتی می‌توانند اثربخشی بیشتری هم داشته باشند. 
جنبه‌های منفی: چسب ضدبارداری می‌تواند باعث شکل‌گیری واکنش‌های پوستی در بعضی از زنان شود. هم چسب و هم حلقه ضدبارداری نیز می‌توانند باعث به‌وجود آمدن عارضه‌های جانبی مانند لکه‌بینی، سردرد، نفخ و حساسیت‌پذیری پستان‌ها گردند. در ضمن اگر شرایط زیر را داشته باشید، نباید از این شیوه‌ها استفاده کنید: مستعد بودن به لخته شدن خون در بدن، داشتن فشار خون بالای کنترل‌نشده و مبتلا بودن به میگرن همراه با آئورا. به‌علاوه، استفاده از حلقه ضدبارداری می‌تواند با ترشحات واژینال یا تحریک‌پذیری پوست این قسمت از بدن همراه باشد. 
 
هورمون‌های تزریقی 
 
تزریق هر شات از پروژستین حلقه ضدبارداری  در بازوها، به‌ مدت ۳ ماه از باردار شدن زنان جلوگیری می‌کند. هورمون‌های تزریقی، تخمک‌گذاری را مهار می‌کنند و همچنین باعث می‌شوند که حرکت اسپرم بسیار سخت‌تر شود، چون مخاط درون گردنه رحم را افزایش می‌دهند. 
جنبه‌های مثبت: اگر هورمون‌های تزریقی توسط متخصصان و افراد مجرب تزریق شوند و هر سه ماه نیز سر موعد مقرر تجدید شوند، شانس بارداری زنان به کمتر از یک مورد در هر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا می‌کند. به‌علاوه، اگر از این شیوه استفاده کنید، دیگر لازم نیست که هر روز، هر هفته یا هر ماه به مساله کنترل بارداری فکر کنید. 
شات‌های تزریقی همچنین خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهند و از شما در مقابل ابتلا به بیماری التهابی لگن محافظت می‌کنند. 
جنبه‌های منفی: برای تزریق شات‌های هورمونی باید نزد پزشک بروید. به‌علاوه، این شات‌ها نسبت به شیوه‌هایی مانند قرص، چسب یا حلقه ضدبارداری (خصوصا در ۳ تا ۶ ماه اول) بیشتر باعث شکل‌گیری خون‌ریزی‌های نامنظم می‌شوند. 
استفاده طولانی‌مدت از شات‌های هورمونی هم می‌تواند تراکم استخوانی را پایین بیاورد. پس اگر قصد دارید که ازچسب ضد بارداری به‌ مدتی بیشتر از ۵ سال متوالی استفاده کنید، باید آزمایش تراکم استخوانی را انجام بدهید.  چسب ضدبارداری البته متوقف کردن استفاده از این شیوه، روند تضعیف استخوان‌ها را برگشت‌پذیر می‌کند. 
اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که در آینده باردار شوید، باید استفاده از شات‌های هورمونی را طبق برنامه پیش ببرید. درواقع، به‌طور متوسط ۱۰ ماه طول می‌کشد تا پس از توقف استفاده از این روش، لقاح انجام بگیرد.
نویسنده : سلامت بازدید : 127 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 12:24

در واقع طبق تحقیقات(researches) جدیدی که در کانادا انجام شده است، بیشتر از 11 درصد مردها در هنگام خواب سکسومنیا داشته اند (یا حداقل سعی در انجام آن داشته اند).

با توجه به مطالعه دیگری در کانادا، این افراد (که تمایلات جنسی زیادی دارند)  ممکن است شبانه خودارضایی  , ناز و نوازش , شبیه سازی رابطه جنسی با کسی , و حتی یک رابطه جنسی کامل یا دهانی داشته باشند- و همه را در حالی انجام می دهند که بیهوش و غرق در خواب هستند.این افراد معمولا تنها زمانی متوجه عمل خود می شوند که در نیمه فعالیت خود از خواب بیدار شوند یا داستان را صبح روز بعد از زبان همسرشان بشنوند.

 

متخصصین(specialists) خواب این پدیده را به رسمیت شناختند زمانی که علایم این مشکل را به راهنمای تشخیصی بین المللی خود افزودند: "رفتارهای جنسی غیر طبیعی مرتبط با خواب." اکثر مردم این عارضه را رابطه جنسی در خواب یا سکس در خواب یا sleep s-e-x یا سکسومنیا sexsomnia می نامند. 

 

این اختلال را هر چیزی که نامگذاری کنید، به هرحال سوالی که مطرح می شود این است: 

 

دکتر مایکل کرامر بورنمن Michel Cramer Boemann ،  محقق ارشد در انجمن پزشکی قانونی خواب در مینسوتا Minnesota می گوید سکسومنیا را به عنوان شکل دیگری از راه رفتن در خواب در نظر بگیرید. 

 

دکتر بورنمن می گوید وقتی که مغز شما مراحل مختلف خواب را طی می کند، گاهی ممکن است نورون ها یا عصب ها از این مراحل جا بمانند یا آزاد نشوند. این خطا بخشی از مغز را روشن می کند، در حالیکه بقیه قسمت های مغز هنوز خواب هستند. دکتر بورنمن می گوید آزاد نشدن نورون ها ممکن است در بخش هایی از مغز رخ دهد که اساسی ترین عملکردهای انسانی سکسومنیا را کنترل می کنند. 

او می گوید: "رفتارهای اولیه ای وجود دارد که در عمق مغز جای گرفته اند، این رفتارها حرکات ساده ای هستند که برای بقا سکسومنیا ضروری می باشند، مانند وضعیت دفاعی و جویدن. البته برقراری رابطه جنسی و تمایلات جنسی نیز از آن جمله اند. "

 

در واقع بخشی از مغز که مربوط به نیازهای اولیه شماست بیدار است و شما را وادار به برقراری سکسومنیا با همسرتان می کند، در حالیکه بخش پیچیده و مدرن مغزتان که دارای بخش های مختلف است، هنوز خواب است.

 

دکتر بورنمن می گوید سکس در خواب یا سکسومنیا برای هر کسی ممکن است رخ دهد، و همچنین خانم ها نیز ممکن است دچار این حالت شوند. بیشتر از 4 درصد خانم ها رابطه جنسی در خواب را داشته اند.

اگر به این مسئله شک دارید که دیگر قسمت های مغزتان واقعا خواب هستند، مدرکی در این باره وجود دارد. محققان فیلمی از یک خانم در حال خودارضایی دارند که دستگاه EEG* به سر وی متصل است و نشان می دهد که این خانم هوشیار نیست.

 

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی یا الکترومغزنگاری:ثبت فعالیت الکتریکی مغز از طریق نصب الکترودهای سطحی سکسومنیا بر روی سر و به صورت غیر تهاجمی می‌باشد. 

محققان می گویند معمولا تماس با همسر در تختخواب منجر به شروع رابطه جنسی در خواب سکسومنیا می شود. استرس، خستگی، کم خوابی و مصرف برخی داروها مانند *Ambien نیز ممکن است باعث بروز این اختلال شود.

 

 

دکتر بورنمن می گوید این موضوع هیچ ارتباطی به خواب دیدن های جنسی یا عدم رضایت نسبت به زندگی جنسی ندارد و اساسا نوعی جرقه مغزی است؛ نوعی جرقه عجیب و غریب مغزی. 

برای زوج های متعهد رابطه جنسی در خواب مشکلی ایجاد نمی کند و حتی ممکن است سرگرم کننده باشد. اما این اختلال ممکن است باعث ایجاد مشکل هم شود، زیرا که فرد هوشیار و تحت کنترل نیست، در نتیجه پیشروی در رابطه جنسی ممکن است تهاجمی یا نامناسب باشد.

 

در موارد نادر رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا ممکن است باعث حمله شود.همچنین ممکن است باعث بروز مشکل در یک رابطه شود – به عنوان مثال ممکن است خانم تصور کند که مرد از روابط جنسی خود راضی نیست و یا خواب رابطه جنسی با زن دیگری را می بیند. یا اینکه هر نیمه شب با رابطه جنسی باعث می شود زن مورد آزار قرار گیرد. 

 

و در انتها دکتر بورنمن می گوید این یک اختلال نیست مگر اینکه مشکلی ایجاد کند. اگر در رابطه با آن نگران هستید، به یک متخصص خواب مراجعه کنید – ترجیحا پزشکی که متخصص سکسومنیا جنبه های عصبی رفتاری طب خواب باشد.

نویسنده : سلامت بازدید : 170 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت: 14:17

به نظر متخصصان، سکسومنیا یا داشتن رابطه جنسی در حین خواب، هم مزایا دارد و هم معایب. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، مردان و زنانی که رابطه جنسی را در خواب تجربه کرده‌اند، می‌گویند که این عمل در حین خواب برای آن‌ها با اعتماد به نفس و شدت بیشتری همراه بوده است.

 

یکی از متخصصان نیز این مسئله را تایید می‌کند و می‌گوید:‌ «رفتار جنسی این افراد در حین خواب، با رفتارشان در بیداری متفاوت است. در واقع، موانع و بازدارنده‌های مختلفی در حالت بیداری انسان‌ها وجود دارند که آن‌ها را به الگوهای جنسی روتین و تکراری محدود می‌کنند، در حالی که سکسومنیا این بازدارنده‌ها در حالت خواب وجود ندارند و انسان‌ها در خواب از این الگوها پیروی نمی‌کنند.

 

بنابراین انسان‌ها در خواب خیلی جسارت بیشتری برای تجربه اتفاقات تازه دارند، و حتی ممکن است فرد رفتارهای جنسی خاصی انجام دهد که باعث لذت‌بخشی به همسرش شود، در حالی که در حالت بیداری و بر اساس الگوهای همیشگی حاضر به انجام آن کار نبوده است». 

بعضی از متخصصان معتقدند که سکسومنیا می‌تواند به بعضی افراد کمک کند تا مشکلات جنسی‌شان را برطرف کنند.

 

شاید کلمه سکسومنیا را تا بحال نشنیده باشید در ابتدا تعریف کلمه سکسومنیا را برایتان می گوییم این کلمه به معنی داشتن رابطه جنسی در خواب می باشد که معایب و مزایایی بهمراه دارد که در زیر قرار داده ایم.

 

به نظر متخصصان، سکسومنیا یا داشتن رابطه جنسی در حین خواب، هم مزایا دارد و هم معایب. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، مردان و زنانی که رابطه جنسی را در خواب تجربه کرده‌اند، می‌گویند که این عمل در حین خواب برای آن‌ها با اعتماد به نفس و شدت بیشتری همراه بوده است. یکی از متخصصان نیز این مسئله را تایید می‌کند و می‌گوید:‌

 

«رفتار جنسی این افراد در حین خواب، با رفتارشان در بیداری متفاوت است. سکسومنیا در واقع، موانع و بازدارنده‌های مختلفی در حالت بیداری انسان‌ها وجود دارند که آن‌ها را به الگوهای جنسی روتین و تکراری محدود می‌کنند، در حالی که این بازدارنده‌ها در حالت خواب وجود ندارند و انسان‌ها در خواب از این الگوها پیروی نمی‌کنند.

 

بنابراین انسان‌ها در خواب خیلی جسارت بیشتری برای تجربه اتفاقات تازه دارند، و حتی ممکن است فرد رفتارهای جنسی خاصی انجام دهد که باعث لذت‌بخشی به همسرش شود، سکسومنیا در حالی که در حالت بیداری و بر اساس الگوهای همیشگی حاضر به انجام آن کار نبوده است». بعضی از متخصصان معتقدند که سکسومنیا می‌تواند به بعضی افراد کمک کند تا مشکلات جنسی‌شان را برطرف کنند.

نویسنده : سلامت بازدید : 106 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت: 14:16

این گیاه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. یوهمبین جهت فعال کردن هیجان جنسی ، رفع اختلالات جنسی و مشکلات جنسی که در اثر مصارف دارو های ضدافسردگی به نام مهار کننده های باز جذب سروتونین ) SSRls ( است و همچنین مشکلات عمومی آقایان و خانم ها در رابطه جنسی ، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ماده یوهمبین سبب افزایش جریان خون در آلت تناسلی آقایان و خانم ها می شود.همچنین باعث خنثی کردن اثرات دارو های ضد افسردگی می شود که سبب اختلالات جنسی هستند. یوهمبین ، که ماده موثره پوست گیاه یوهمبی است ، در واقع به عنوان یک داروی تجویزی در ایالات متحده امریکا جهت درمان ناتوانی جنسی مورد استفاده است.یوهمبین به عنوان یک جایگزین برای ویاگرا تجویز می شود ، که در اثر عملکرد آن همچنین می تواند به نعوظ و حفظ آن کمک کند.

 

تحقیقات درباره یوهمبین نشان می دهد که در جهت کمک به آقایان که دچار مشکلات و ناتوانی جنسی هستند موثر است و همچنین مردانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته بودند ، یوهمبین به آن ها قدرت نعوظ خود به خودی را داده بود و باعث افزایش میزان منی در هنگام انزال شده بود. همچنین ، بر خلاف ویاگرا ، بسیاری از خانم ها و آقایان گزارش دادند که یوهمبین سبب افزایش میل جنسی می شود.

 

شواهد و تحقیقات تاثیرات یوهمبین :

-1 مشکلات جنسی در اثر دارو های ضد افسردگی ) SSRls ( : شواهد زیادی از مطالعات وجود دارند که نشان می دهند ماده موثره یوهمبین جهت از بین بردن مشکلات عدیده جنسی به دنبال استفاده از دارو های ضد افسردگی موثر می باشد.

-2 اختلال در نعوظ : شواهدی وجود دارند که می گویند استفاده از یوهمبین سبب رفع اختلال نعوظ می شود.بسیاری از هربالیست ها معتقدند که پوست یوهمبین بسیار اثر گزار تر از خود ماده موثره به تنهایی می باشد.

-3اضطراب : شواهد مختلفی دال بر کاهش اضطراب توسط ماده موثره یوهمبین مرتبط با فوبیا وجود دارد.بسیاری از تحقیقات نشاه می دهد که استفاده از یوهمبین با سایر درمان ها جهت کاهش استرس اختلال نداشته و همچنین سبب کاهش استرس و ترس ناشی از فوبیا می شود.

-4 افسردگی : تحقیقات اخیر نشان داده اند که استفاده از یوهمبین به مدت 13 روز ، نشانه های افسردگی را کاهش می دهد.

 

 مکانیسم اثر یوهمبین :

اثرات ضد آلفا 2 – آدرنرژیک و تاثیر بر رفع مشکلات جنسی : یوهمبین به عنوان یک ضد آلفا 2- آدرنرژیک عمل می کند.به طور قابل ملاحظه ای در گیرنده های پیش سیناپس آدرنرژیک فعال تر از گیرنده های پس سیناپسی است.این عمل سبب بلوکه کردن کاهش پاسخ های نورآدرنرژیک مرکزی و بلوکه کردن کاهش فعالیت سمپاتیک محیطی می شود که در اثر این عمل ، گیرنده های آلفا 2 بلوکه شده و از انقباض عروق جلوگیری می کند و عروق متسع شده و به دنبال ، آن افزایش گردش خون است.در سال 1945 papeschi و theiss نشان دادند که خواص آنتاگونیستی دوپامین و سروتونین مشابه یوهمبین است.همچنین یوهمبین مهار کننده مونو آمین اکسیداز است و سبب بسته شدن کانال های کلسیمی و بلوک شدن گیرنده های سروتونین محیطی می شوند.

 

یوهمبین سبب اتساع عروق ناحیه تناسلی شده و انتقال پیام عصبی به این نواحی و افزایش تحریک پذیری در ناحیه ساکروم از نخاع شده که واضح است به دلیل خاصیت آفرودیازیکی خود این فعالیت ها را دارد.اثر یوهمبین بر نا توانی جنسی از طریق افزایش گردش خون در آلت مردانه و افزایش پیام های تحریک به نواحی جنسی می باشد.

 

عوارض جانبی  یوهمبین :

افزایش طپش قلب ، حمله قلبی ، تشنج ، نارسایی کلیه

 

کودکان به هیچ عنوان نباید از این ماده استفاده کنند ؛ به دلیل حساس تر بودن کودکان نسبت به عوارض احتمالی این ماده. 

 

استفاده از دوزهای بالای این ماده در شکل خوراکی آن ، می تواند سبب عوارض شدیدتر شامل تنگی نفس ، فشار خون بسیار پائین ، مشکلات قلبی و مرگ شود.

 

موارد عدم مصرف و نکات ایمنی یوهمبین :

زنان باردار و شیرده : به دلیل اینکه یوهمبین سبب سبب تاثیر منفی بر رحم شده و به جنین آسیب می رساند. و همچنین ممکن است سبب ایجاد مسمومیت در جنین شود.

افرادی که در شرایط خون ریزی قرار دارند : یوهمبین ممکن است سبب افزایش خون ریزی شود.

اسکیزوفرنی : ماده یوهمبین موجود در یوهمبین ممکن است سبب وخیم تر شدن شرایط روانی بیمار شود.

فشار خون بسیار بالا و خیلی پائین : مقدار کم از یوهمبین سبب افزایش فشار خون و مقدار زیاد آن سبب کاهش خطرناک فشار خون می شود

نویسنده : سلامت بازدید : 162 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 14:07
برچسب‌ها : یوهمبین,
مردان در هر سنی ممکن است که با اختلال نعوظ مواجه شوند، اما گزارش‌های آکادمی پزشکان خانواده آمریکا نشان می‌دهند که این مشکل در میان مردان بالای ۷۵ سال شیوع بیشتری دارد. نوآوری‌های اخیر در زمینه درمان‌های پزشکی، داروهای بیشتری را برای مقابله با اختلال نعوظ در اختیار مردان قرار داده‌اند، اما بعضی از مردان هنوز هم ترجیح می‌دهند که از مکمل‌های گیاهی یوهمبین به‌عنوان جایگزین استفاده کنند. 
 
یوهمبین، یکی از مکمل‌های گیاهی معروف است که از پوست درخت آفریقایی تهیه می‌شود. پیش از تولید داروهایی مانند ویاگرا، پزشکان معمولا یوهمبین را برای درمان اختلال نعوظ پیشنهاد می‌کردند.
 
یوهمبین، گیرنده‌هایی را در بدن تحریک می‌کند که نقش مهمی در ترشح هورمون‌های اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین بر عهده دارند. این هورمون‌ها می‌توانند اثرات ترکیبات خاصی را خنثی کنند که در صورت فعالیت، عروق خونی در آلت تناسلی مردانه را منقبض می‌کنند.
 
انجمن اورولوژی آمریکا، مصرف یوهمبین را برای درمان اختلال نعوظ پیشنهاد نمی‌کند، چون بررسی‌های این انجمن نشان می‌دهند که مصرف یوهمبین با عوارض جانبی متعددی همراه است. با این‌حال، در بعضی از مطالعات مشخص شده است که یوهمبین، میل جنسی را به صورت موقتی افزایش می‌دهد. 
 
مصرف این مکمل گیاهی با عوارض جانبی زیادی همراه است، از جمله فشار خون بالا، تپش قلب سریع و اضطراب. لازم به ذکر است که مردان نباید یوهمبین را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند.
نویسنده : سلامت بازدید : 106 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 14:07
برچسب‌ها : یوهمبین,
عوارض iud موضوع این بخش  است. آی یو دی یکی از روشهای بارداری است که در رحم خانم ها گذاشته می شود. البته ذکر میدهیم زنانی باید از آی یو دی استفاده کنند که حداقل یک بار بچه دار شده اند. همچنین شما براحتی میتوانید هر زمانی که تصمیم گرفتید بچه دار شوید ان را با کمک پزشک از رحم تان خارج کنید.
گذاشتن آی یو دی نه تنها نیازمند جراحی نیست بلکه نیاز به بی حسی هم ندارد. فقط باید پزشک متخصص ان را انجام دهد.
 
1- عوارض آی یو دی : سوراخ شدن رحم
یکی از عوارض آی یو دی احتمال سوراخ شدن رحم با آن است. ممکن است وقتی  عوارض iud ، در رحم گذاشته می شود، رحم پاره شود . همچنین ممکن است در ماه های بعدی استفاده از آی یو دی، باعث پارگی رحم شود.
 
عوارض آی یو دی
عوارض آی یو دی چیست ؟
2- عوارض آی یو دی : درد بعد از گذاشتن آی یو دی
خانم ها بلافاصله بعد از گذاشتن این وسیله ممکن است دچار درد یا کمی خونریزی شوند که برای مدتی ادامه یابد. همچنین در ماه های اول پس از گذاشتن آی یو دی، ممکن است خانم ها مبتلا به کمردرد یا دردهای شکمی شوند. عوارض iud این دردها با خوردن بروفن یا مفنامیک اسید زیر نظر پزشک، کم می شود.
 
3- عوارض آی یو دی : خونریزی شدید و افزایش درد در زمان عادت ماهیانه (در نوع مسی)
در صورت استفاده از عوارض iud مسی ممکن است خونریزی افزایش یابد و این افزایش خونریزی موجب کمبود آهن شود. بنابراین بسیاری از پزشکان یا کارشناسان مامایی چند ماه بعد از استفاده از این وسیله، دستور آزمایش خون می دهند و زنان را از لحاظ کم خونی کنترل می کنند. (البته این عارضه در نوع مسی آی یو دی دیده می شود و آی یو دی میرنا می تواند موجب کم شدن خونریزی قاعدگی بشود و در صورت خونریزی شدید، می توان از این عوارض iud استفاده کرد).
 
بیشتر بدانید : آی یو دی چیست و نحوه گذاشتن آی یو دی
 
4- عوارض آی یو دی : خارج شدن IUD آی یو دی از رحم
به گزارش آسان طب یکی از شایعترین عوارض iud ، خارج شدن خود به خود آن است که معمولا در اولین ماه گذاشتن آن اتفاق می افتد. تعداد کمی از زنان متوجه خارج شدن آن می شوند و در اکثر مواقع، خانم ها متوجه خارج شدن آی یو دی نمی شوند. خارج شدن آی یو دی از رحم بدون اینکه فرد استفاده کننده متوجه شود، یکی از مهمترین دلایل حامله شدن پس از گذاشتن آی یو دی است. بعضی مواقع این وسیله در زمان عادت ماهیانه و با خون عادت خارج می شود و فرد متوجه دفع آن نمی شود. به همین علت به خانم هایی که از عوارض iud استفاده می کنند توصیه می شود حتما نوارهای استفاده شده در زمان عادت ماهیانه را کنترل کنند که در صورت خارج شدن آی یو دی متوجه شوند.
 
5- عوارض iud  : عفونت رحمی
همچنین طبق بررسی های بدست آمده یکی از عوارض آی یو دی عفونت رحمی است. در هفته اول گذاشتن IUD آی یو دی، احتمال دارد عفونت رحمی در شما رخ دهد. ولی خب این عفونت کم کم کاهش می یابد.
 
6- عوارض iud :افزایش احتمال بارداری خارج از رحم (نوع پروژسترونی)
به گزارش آی یو دی نوع پروژسترونی IUD آی یو دی ( آی یو دی میرنا) احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد. البته نوع مسی آی یو دی موجب افزایش بارداری خارج رحم نخواهد شد.
نویسنده : سلامت بازدید : 79 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 14:15

در مقایسه با قرص‌های پیشگیری از بارداری، عوارض IUD کمتری است د و بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. IUD ابزاری کوچک به شکل T است که داخل رحم قرار داده می‌شود و نه تنها مناسب خانم‌هایی است که قبلا زایمان کرده‌اند بلکه خانم‌هایی که تاکنون باردار نشده‌اند نیز می توانند از انواع کوتاه‌تر آن استفاده کنند.

 

در حال حاضر دو نوع IUD در بازار موجود است: یک نوع از جنس مس است که اجازه نزدیک شدن تخمک و اسپرم را نمی‌دهد و آنها را خنثی می‌کند و یک نوع هورمونی که به طور موضعی پروژسترون ترشح می‌کند. IUD را تا ۵ سال می‌توان استفاده کرد و هر زمان مایل بودید می‌توانید آن را خارج کنید. برخلاف باورهای رایج، IUD ناباوری نمی‌آورد بلکه روشی مطمئن و ایمن برای کسانی است که مصرف قرص را فراموش می‌کنند. انواع مسی IUD نیز برای پیشگیری از تشکیل لخته های خونی توصیه می‌شود. 

 

با این وجود هر کسی نمی‌تواند از IUD به عنوان روش پیشگیری از بارداری استفاده کند به عنوان مثال خانم‌هایی که سابقه بارداری‌های خارج رحمی دارند یا دچار عفونت‌های رحمی، پلیپ، فیبرم، آندومتریوز یا سرطان رحم هستند نباید از این دستگاه استفاده کنند. حتی در خانم‌هایی که فرم رحم نامتقارن است یا خونریزی های بی‌دلیل دارند نیز استفاده از IUD توصیه نمی‌شود. 

 

IUD هورمونی خود در مقایسه با انواع مسی پرعارضه‌تر است و می‌تواند باعث اکنه، بدخلقی، کاهش میل جنسی، چاقی و اضافه وزن شود. متخصصان توصیه می‌کنند خانم‌ها قبل از نصب IUD سونوگرافی انجام دهند تا رحم از نظر هر نوع بیماری بررسی شود اما با این وجود اگر بعد از نصب IUD خانم دچار درد و خونریزی شد به این معنی است که مشکلی وجود داشته و بررسی کامل انجام نشده است. در این موارد لازم است عوارض IUD سریعا خارج شود.

نویسنده : سلامت بازدید : 113 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 14:15

تولد کودک و زایمان گاهی ممکن است منجر به ایجاد پارگی دهانه واژن شود که از عوارض زایمان طبیعی است. یکی از این پارگی‌ها، پارگی ناحیه‌ی پرینه؛ بین واژن و مقعد است که احتمال وقوع آن هنگام زایمان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. در این مطلب می‌توانید با انواع پارگی‌های پرینه، درمان و راه‌های جلوگیری از آنها هنگام زایمان آشنا شوید.

 

انوع پار‌گی پرینه هنگام زایمان

این پارگی‌ها در اولین زایمان طبیعی شایع‌تر است و میزان آن از شکاف‌ها و خراش‌های کوچک تا پارگی عمیق در ماهیچه‌های پایین لگن را شامل می‌شود. هنگام زایمان طبیعی ممکن است در زمان خروج، سر نوزاد به ناحیۀ پرینه فشار وارد کند و باعث کشیدگی پوست و ماهیچه‌های اطراف ناحیۀ واژن شود. در چنین حالتی پزشک ممکن است تصمیم به عمل اپیزیوتومی بگیرد که برای انجام آن، برشی را در ناحیۀ پرینه ایجاد می‌کند تا خروج کودک را تسریع کند، اما واقعیت این است که حتی در صورت ایجاد برش اپیزیوتومی، باز هم خطر پارگی ‌وجود خواهد داشت. پارگی پرینه در اثر زایمان می‌تواند درجه‌های مختلفی داشته باشد. انواع پارگی‌های ممکن در فرایند زایمان شامل موارد زیر است:

 

پارگی درجه اول: پارگی درجه اول، یک پارگی سطحی شامل پوست پرینه و بافت اطراف دهانۀ واژن است. این نوع پارگی اغلب آن‌قدر کوچک است که معمولاً بدون بخیه یا تنها با چند بخیه به سرعت التیام می‌یابد و عموماً آزاردهنده نیست.

 

پارگی درجه دوم: پارگی درجه دوم عمیق‌تر است و به ماهیچه‌های زیرین کشیده می‌شود. این پارگی نیاز به بخیۀ لایه به لایه دارد، باعث درد و ناراحتی می‌شود و معمولاً التیام آنها چند هفته طول می‌کشد. بخیه‌ها در دوره التیام جذب می‌شود.

 

پارگی درجه سوم و چهارم: درصد بسیار کمی از زنان هنگام زایمان ممکن است پارگی پرینه‌ای داشته باشند که تا ناحیۀ رکتوم یا راست‌روده گسترش یابد. این نوع از پارگی می‌تواند برای ماه‌ها باعث ایجاد درد شدید شود و خطر ابتلا به بی‌اختیاری مدفوع را افزایش دهد. این نوع از پارگی دهانه واژن شدید، پارگی درجه سوم یا چهارم نام دارد. پارگی درجه سوم در واقع پارگی در بافت واژن، پوست پرینه و ماهیچه‌های پرینه است که تا اسفنکتر مقعد یا عضله‌ای که مقعد را احاطه کرده نیز گسترش می‌یابد و پارگی درجه چهارم تا ماهیچه‌های اسفنکتر مقعد و بافت زیر آن ادامه می‌یابد.

 

سایر پارگی‌ها: همچنین این پارگی ممکن است در بافت‌های دیگر نیز رخ دهد. برخی از زنان در بالای واژن، نزدیکی مجرای ادرار دچار پارگی می‌شوند. این حالت تحت عنوان پارگی نزدیک به مجرای ادرار (Periurethral) نیز شناخته می‌شود. این پارگی اغلب بسیار کوچک است و بدون بخیه یا تنها با چند بخیه التیام می‌یابد. با توجه به این که این پارگی عضله را درگیر نمی‌کند، معمولاً با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد و نسبت به پارگی پرینه درد کمتری دارد. با این حال، این پارگی معمولاً باعث احساس سوزش در زمان ادرار می‌شود.

 

​​​​​​​درمان و بهبود پارگی زایمان

در صورت وقوع پارگی یا انجام عمل اپیزیوتومی، این ناحیه از بدن شما نیاز به بخیه خواهید داشت. پزشک ابتدا با تزریق مستقیم داروی بی‌حسی به نواحی مورد نظر، آنها را بی‌حس می‌کند و پس از آن با توجه به میزان پارگی، ناحیۀ مورد نظر را به صورت لایه به لایه بخیه خواهد زد. پس از بخیه، باید به مدت حداقل ۱۲ ساعت روی محل زخم، یخ بگذارید. اگر پارگی بیشتر از یک شکاف کوچک باشد، احتمال درد بیشتر خواهد بود. در این صورت شاید پزشک با توجه به درد شما، داروی مسکن تجویز کند. آزردگی ناشی از این پارگی‌ها ممکن است سه ماه یا بیشتر طول بکشد. اگرچه در پارگی دهانه واژن های سطحی، دوران نقاهت ممکن است تنها چند هفته طول بکشد. در اینجا نکته‌هایی در مورد دورۀ نقاهت بعد از پارگی‌های شدید درجه سوم یا چهارم ارائه شده است:

 

ادرار یا مدفوع کردن می‌تواند دردناک باشد. از پزشک خود بخواهید تا برای شما نرم‌کنندۀ مدفوع تجویز کند و می‌توانید مصرف آن را تا چندین هفته ادامه دهید.

در صورت نیاز به دفع، خودتان را نگه ندارید و به دستشویی بروید، زیرا ممکن است دچار یبوست شوید.

تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است، رابطۀ جنسی نداشته باشید.

از قرار دادن شیاف یا هر چیز دیگری در داخل مقعد خودداری کنید.

پارگی اسفنکتر یا پارگی منتهی به رکتوم در زنان، احتمال بی‌اختیاری در دفع گاز معده یا مدفوع را افزایش می‌دهد. اگر از این مشکلات رنج می‌برید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

 

راه‌های جلوگیری از پارگی رحم

نوعی از پارگی‌های هنگام زایمان که کمتر شیوع دارد نیز پارگی دهانۀ رحم، لب‌های واژن یا پارگی عمیق‌تر در بافت واژن است. اگر زایمان شما آهسته و کنترل‌شده باشد، ناحیۀ پرینه زمان لازم برای کشیدگی را پیدا می‌کند و در این صورت احتمال پارگی رحم کاهش می‌یابد. برای مثال وقتی سر نوزاد در حال خارج شدن است؛ در این حالت نیازی به فشار آوردن بیش از حد شما نیست. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از کیسۀ آب گرم و قرار دادن آن روی پرینه در آخرین بخش از مرحلۀ دوم زایمان که همان مرحلۀ فشار آوردن برای خروج کودک است، خطر پارگی‌های شدید را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نهایت شاید بهتر است به دنبال پزشکی باشید که معمولاً از اپیزیوتومی استفاده نمی‌کند و تجربۀ زیادی در زایمان بدون پارگی و برش در پرینه دارد، اما به یاد داشته باشید شما و پزشک نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید. ممکن است هیچ راهی برای جلوگیری از پارگی دهانه واژن وجود نداشته باشد، به خصوص اگر اندازۀ کودک بزرگ‌تر از حالت عادی است یا در موقعیت دشواری قرار دارد یا بافت‌های شما بسیار ظریف و ضعیف باشند.

نویسنده : سلامت بازدید : 161 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت: 14:46

در زایمان طبیعی، لازم است که برای خارج شدن سر نوزاد، مقدار کمی از پارگی دهانه واژنشکافته شود. اگر اجازه دهیم این اتفاق به صورت طبیعی رخ دهد، ممکن است دهانه از چند قسمت و به صورت نامنظم پاره شود، برای جلوگیری از این اتفاق، ماما پس از بی‌حسی موضعی، قسمت پایین دهانه را شکاف کوچکی می‌دهد و پس از زایمان هم آن را با نخ جذبی بخیه می‌کند. معمولا زخم پس از چند هفته بهبود می‌یابد.

 

پس از زایمان، تا چند هفته ممکن است هنگام نشستن احساس درد کنید یا موقع ادرار احساس سوزش کنید. برای اینکه در این مدت کمتر اذیت شوید، برای نشستن از یک بالشتک استفاده کنید و روی محل‌های سفت ننشینید. همچنین برای کاهش سوزش می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

هنگام ادرار نیز از یک بطری استفاده کنید تا ادرار بر روی زخم‌تان نریزد. یا هنگام تخلیه ادرار، آب گرم را باز کنید و همزمان خودتان را با آن را بشویید تا سوزشی احساس نکنید. زمانی هم که نیاز به تخلیه مدفوع پیدا می‌کنید به کمک یک دستمال تمیز محل زخم را محکم فشار دهید تا فشار مقعد به آن وارد نشود. سعی کنید در این مدت از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. همچنین می‌توانید از مسکن نیز برای کاهش درد استفاده کنید.

اگر پارگی واژن علاوه بر پوست، شامل بخش عضلانی پارگی دهانه واژن هم باشد، ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا بهبود یابد. 

نویسنده : سلامت بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت: 14:45